Allveelaevastiku Sihtkapitali algseks eesmärgiks oli vabatahtlike
annetuste kogumine Eesti mereväele allveelaeva ostmiseks. 31. mail 1933
registreeris vabariigi valitsus Allveelaevastiku Sihtkapitali põhikirja,
ent juba kaks nädalat varem oli Sihtkapitali mõtte algataja Enn Veskaru
andnud Sõjavägede Staabi ülemale üle esimesed kogutud 120 krooni.
Kuulutati välja ülemaaline korjandus, milleks moodustati 12 kohalikku
toimkonda. Algul kaasnes sihtkapitali tegevusega elav huvi, mis
pikapeale vaibus. Toimkondade loidusele lisandus 1934. aasta kevadel
suuri laineid löönud sõjalaevade müügiskandaal ja poliitiliste parteide
omavaheline hõõrumine. Siiski saadi 1934. aasta lõpuks kokku 52 700
krooni - suurim summa, mis Eestis selleks ajaks annetustena kogutud.
Samas maksis arvestatav allveelaev tollal 4 miljonit krooni, millise
summa kogumine oli lootusetu. Lisaks asus merekaitseks vajalike
allveelaevadele ehitamisele riik ise.
1935. aasta märtsis, vastates Johan Pitka vastavale pöördumisele,
soovitas sõjavägede ülemjuhataja kindral Johan Laidoner Allveelaevade
Sihtkapitalil keskenduda realistlikumale eesmärgile - täisrelvastuses
allveelaevade hävitaja muretsemiseks vajaliku 300 000 krooni kogumisele.
Sihtkapital nõustus ülemjuhatajaga ja seadis oma tegevuse võistluslikule
alusele. Loodi 20 kohalikku toimkonda ja mitusada abitoimkonda, kus
rakendati tuhandeid aktiviste. 20. märtsil 1935 aastal kuulutati välja
esimene võistluskorjandus, mis lõppes 1. aprillil 1936. Igale
toimkonnale kehtestati summa, mille see pidi koguma. Edukaimaks osutus
Valga toimkond, kes täitis ülesande 249%'liselt, kogudes 2000 krooni
asemel 4969 krooni ja 86 senti. Plaan jäi täitmata Pärnumaa, Kuressaare,
Haapsalu, Narva ja Harjumaa toimkonnal.
Kampaania käigus koguti üldse kokku 200 000 krooni, mis loovutati
pidulikult riigivanemale kahes osas - 28. novembril 1935 aastal 160 000
krooni ja 29. septembril 1936 aastal 40 000 krooni.
200 000 oli summa, mis vastas relvastamata allveelaevade hävitaja
hinnale. Loomulikult olnuks võimalik paigaldada laevale relvad ka
riiklikeist vahendeist, kuid siis oleks kadunud laeva uhke nimetus
"Rahva annetustega ehitatud allveelaevade hävitaja".
1. spetembril 1936 alustati uut korjandust laevale relvade
muretsemiseks. Selleks ajaks oli toimkondade arv tõusnud kodumaal 27'ni,
lisaks veel Välis-Eesti toimkond. Abitoimkondi oli 402, neits 8
välismaal, ja aktiviste kokku 2677. |
Koos esimese võistluskorjanduse
väljakuulutamisega asutati Allveelaevastiku Sihtkapitali teentemärgid
kolmes liigis, iga liik kolmes järgus.
Teenetemärgid anti toimkondade
esimeestele ja kõrgematele aktsiooni juhtidele. Kui toimkond täitis
kogumisülesande täies ulatuses, annetati talle I järk; 90 - 99% eest II
järk ja 80 - 89% puhul III järk.
Abitoimkonna rinnamärk annetati abitoimkondade esimeestele abitoimkonna
juhatuse esildisel ja toimkonna juhatuse kinnitusel teenetemärgiga
sarnaste protsendimäärade alusel.
Koguja rinnamärk annetati abitoimkonna juhatuse kinnitusel. Sealjuures
lähtuti etteantud kogumisnormist, mis olid linnades ja alevites
järgmised:
I järk - 250
krooni ja enam kogunutele
II järk - 150 - 249 krooni kogunutele
II järk - 100 - 149 krooni kogunutele
I järgu märgid olid kuldsed, II järgu märgid hõbedased ja III järgu
märgid pronksivärvilised.
Allveelaevade hävitajale relvade
soetamiseks läbi viidud võistluskorjandusel karmistati teenetemärgi ja
abitoimkonna märgi andmistingimusi ning muudeti ka natuke rinnamärke.
Teenetemärgile lisati kahurid, abitoimkonna ja kogujate märgile rosett.
Märke valmistasid Tallinnas asuvad Roman Tavasti ja Heinrich Kiiweri
töökojad. |